Olemme varmasti samaa mieltä seuraavasta väittämästä: asiakkaat ovat yrityksen kasvun lähde. Liiketoiminnan, ja markkinoinnin, lähtökohtana tuleekin siis olla asiakastarpeiden kuunteleminen ja niihin vastaaminen. Tämän päivän asiakastarpeet liittyvät vahvasti digitaalisuuteen ja mobiilipalveluihin. Googlen, Vainu.io Softwaren ja Suomen Yrittäjien tekemä selvitys, josta HS uutisoi, kertoo, että ”yli 80 prosenttia suomalaisista älypuhelimen käyttäjistä etsii lähialueensa palveluja mobiilipäätelaitteella.” Sen lisäksi, että B2C-asiakkaat löytyvät verkosta, 89 prosenttia B2B-yrityksistä etsii tietoa verkosta ostopäätöksensä tueksi. Teknologiakehityksen kärkimaana meillä on Suomessa käytössä nopeat verkot ja modernit älylaitteet, joita ihmiset todella hyödyntävät. Asiakkaat löytyvät siis verkosta.

Vain murto-osa yrityksistä palvelee verkossa

Vaikka asiakkaat etsivät tietoa yhä enemmän verkosta, selvityksestä käy ilmi, että suuri osa pk-yrityksistä ei hyödynnä digitalisaation tuomia etuja liiketoiminnan kasvattamisessa. 35 prosentilla yrityksistä ei ole minkäänlaista toimintaa verkossa, ja niillä, joilla vipinää löytyy, saattaa olla puutteita digimarkkinoinnissa tai verkkosivujen optimoinnissa mobiililaitteille. Ainoastaan 12 prosenttia pk-yrityksistä kuuluu niin kutsuttujen ”digivoittajien” joukkoon. Siis heihin, jotka ovat omaksuneet digitaalisuuden vahvasti osaksi liiketoimintaa ja tarjoavat asiakkailleen aktiivisesti palvelua verkossa. Kuuluuko sinun yrityksesi digivoittajiin vai pohditteko vielä, miten voisitte tavoittaa verkkoa ja mobiilia hyödyntävät asiakkaat tehokkaammin?

Asiakas haaviin puhuttelevilla sisällöillä

Liikkeelle voi lähteä melko yksinkertaisesti, ja kaikkea ei tarvitse osata itse. Pelkoja saattaa liittyä myös siihen, ymmärtääkö ulkopuolinen asiantuntija yrityksen liiketoimintaa. Kaikki markkinoinnissa lähtee kuitenkin liikkeelle juuri tästä: yrityksen ydinliiketoiminnan ja asiakkaiden tuntemisesta, minkä pohjalta digitaalisuutta voidaan lähteä kehittämään. Digitaaliseen markkinointiin erikoistuneet osaajat pystyvät siirtämään yrityksesi verkkoon ketterästi, eikä sen tarvitse olla massiivista. Useasti asiakkaat toivovat löytävänsä verkosta etsimänsä yrityksen kotisivut, jotka toimivat tietenkin myös mobiilissa, ja tavan olla helposti yhteydessä yritykseen. Kun perusta on kunnossa, voidaan lähteä miettimään asiakkaan digitaalista ostopolkua ja oman liiketoiminnan kasvattamista digitaalisin keinoin. Ajankohtaisilla ja kohderyhmää puhuttelevilla verkkosisällöillä vakuutetaan asiakasta ostopolun eri vaiheissa kohti ostopäätöstä.  Näin liidisaalistakin saadaan kasvatettua. Mittaamalla saatujen liidien ja toteutuneiden tilausten määrää voidaan ostopolkua tehostaa entisestään.

Ota rohkeasti yhteyttä meihin – laaditaan yhdessä selkeät suuntaviivat yrityksesi verkkonäkyvyyden parantamiseen ja asetetaan liiketoimintaasi tukevat tavoitteet digimarkkinoinnillesi!

Katja