Instagram nousi ensimmäistä kertaa julkisuuteen puoli vuosikymmentä sitten suosiotaan kasvattavana nuorisosovelluksena selfieiden ja filtereiden myötä. Tänä päivänä Instagram on yksi käytetyimmistä somekanavista, joka on vahvistanut asemansa niin yksityishenkilöiden kuin yritysten käytössä. Mutta mitä hyötyä tästä – joskus turhakkeenakin pidetystä – välineestä voisi olla B2B-yritykselle?

Useat tutkimukset ovat valottaneet Instagramin hyötyjä B2B-markkinoinnissa ja erityisesti brändin persoonallisuuden esiintuomisessa. Nykyaikana yritys ei enää kerro suoraan asiakkailleen, keitä he ovat, vaan kuluttajat kertovat mielikuvien perusteella toisilleen, millainen yritys on. Nyt jos koskaan on siis aika tulla mukaan dialogiin kohderyhmäsi suosimissa kanavissa.

Miksi juuri Instagram?

Instagram on yksi aktiivisimmista somekanavista 700 miljoonalla kuukausittaisella aktiivisella käyttäjällä, joista 8 miljoonaa on yrityskäyttäjiä. Instagram-markkinoinninkin osuus kasvaa vuosi vuodelta. Jos yrityksesi löydetään Instagramin kautta, sivuillasi vietetään jopa kolme kertaa enemmän aikaa kuin, jos sivuillesi olisi klikattu vaikkapa Facebookin kautta. Silti suurin osa yrityksistä panostaa eniten juuri Facebook-markkinointiin.

Kaikki nämä tilastot kertovat paitsi Instragram-läsnäolon tärkeydestä, myös siitä, ettei kyseinen alusta ole lähipäivinä menossa mihinkään. Vaikkei yritysten päämäärä olisikaan aloittaa sponsoiroitujen postausten levittämistä käyttäjille, on tärkeää ymmärtää, miksi palvelussa on hyvä olla. 74 % kuluttajista tekee ostopäätöksen somenäkyvyyden perusteella, ja jopa B2B-yritysten on todettu hyötyvän hyvistä sosiaalisen median tileistä.

Brändit heräävät eloon Instassa

Yhtenäisen somestrategian avulla voit määrittää itse, millaista mielikuvaa Instagram-tilisi rakentaa yrityksestäsi. Voit brändäytyä joko rautaisena ammattilaisena, jonka työnäytteet värittävät kuvasyötettä, tai rentona työpaikkana, jonka työntekijät kuvaavat omaa arkeaan ja brändäävät yritystä paitsi mahdollisille alihankkijoille, myös tuleville työntekijöille. Voit olla myös helposti lähestyttävä, ammattimainen sekoitus näitä molempia.

Jos etsitään uusia tapoja saada yhteys B2B-yhteisöön, ei Instagramia voi markkina-alueena jättää huomiotta. Visuaalisuus, viestisi ja läsnäolosi ovat avaimia brändin aitoon Instagram-läsnäoloon. Jos tuntuu siltä, että yrityksesi ei tarvitse Instagramia, muista, että sosiaalinen media vaikuttaa 75 % B2B-ostajien ostopäätöksiin. Onko yritykselläsi varaa olla olematta Instagramissa?

-Raita