Somekanavat, messut, nettisivut, markkinoinnin automaatio, esitteet, applikaatiot – tehdään vähän kaikkea heti ja laitetaan vielä jonnekin printtimainos! Toki näinkin voi toimia, kannatan kuitenkin suunnitelmallisuutta markkinoinnissakin. Suunnitelmallisuus tarkoittaa ennen kaikkea kustannustehokkuutta, esimerkiksi erilaisten sisältöjen hyödyntämistä useissa kanavissa.

Koska markkinoinnin pääasiallinen tehtävä on tukea myyntiä ja tuloksellisuutta, se tulisi nähdä osana kokonaisuutta eikä yksittäisinä toimenpiteinä. Suunnitelmallisesti toimimalla pysytään kartalla siitä, mitä tehdään ja miksi. Tällöin myös tulosten seuraaminen ja oman tekemisen parantaminen on tuplasti helpompaa.

Tavoitteet ja kohderyhmät ohjaavat markkinointisuunnitelman sisältöä

Ennen suunnitelman laatimista on hyvä miettiä, mitkä markkinoinnin laadulliset ja määrälliset tavoitteet tukisivat parhaiten yleisiä liiketoimintatavoitteitasi. Onko tavoitteenasi tuottaa liidejä myynnille, nostaa tunnettuuttasi tai kenties vahvistaa asiantuntijarooliasi oikeassa kohderyhmässä? Tavoitteita voi olla eritasoisia. Konkreettisia tavoitteita ovat esimerkiksi myynnin lisäys, nettisivujen kävijämäärän kasvu, nettisivuilla toivottujen toimenpiteiden konversiot (esim. vinkkien lataus, uutiskirjeen tilaus) sekä kerättyjen liidien määrä. Muista myös miettiä, miten tavoitteita mitataan. Tavoitteet määrittelevät omalta osaltaan sen, mitä markkinointisuunnitelmaan laitetaan.

Kohderyhmät ovat tärkeä osa markkinointisuunnitelmaa. Olethan määritellyt, mitä kohderyhmiä tavoittelet? Ja millaista tietoa he tarvitsevat päätöksentekonsa tueksi? Erilaisia kohderyhmiä (esim. suunnittelijat, ostajat) kannattaa lähestyä juuri heitä kiinnostavilla sisällöillä. Suunnitelmassa huomioidaan myös kanavat, joista kohderyhmän tavoittaa parhaiten.

Markkinointisuunnitelman laatiminen

Markkinointisuunnitelman laatiminen on hyvä aloittaa sellaisista tapahtumista, jotka ovat jo tiedossa. Osallistutteko messuille tai järjestättekö asiakastapahtumia? Onko teillä tulossa lanseerauksia tai muita uudistuksia? Rakenna toimenpiteet näiden ympärille huomioiden myös ennakkomarkkinointi ja jälkihoito. Tuo sen jälkeen mukaan mahdolliset jatkuvat toimenpiteet, esim. liikenteen ajaminen nettisivuille eri keinoin (uutiskirjeet, hakukoneoptimointi, hakukonemarkkinointi) ja uudet aktivoivat sisällöt. Jos käytössäsi on markkinoinnin automaatio, sen sisältöjen kehittäminen on varmasti myös hyvä olla suunnitelmassa.

Markkinointisuunnitelmassa kannattaa antaa tilaa optimoinnille ja kehitykselle. Seuraa tavoitteiden toteutumista ja optimoi suunnitelmaa tarvittaessa. Hyvä markkinointisuunnitelma on perusrunko, jota seuraamalla otat koko ajan askelia kohti tavoitteitasi.

Kuulostaako työläältä? Näkemykselliset asiantuntijamme laativat markkinointi- ja kampanjasuunnitelmia erilaisille yrityksille jatkuvasti. Toimimme asiakkaidemme luottokumppanina ja huolehdimme myös suunnitelmien tavoitteellisesta ja tehokkaasta toteuttamisesta. Niin, että sinä voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi.

Minttu

Ps. Kurkkaa myös yhden sivun sisältömarkkinointistrategia aiemmasta kirjoituksestani!