Vahva brändi palvelee yritystä monin tavoin. Se kasvattaa kilpailukykyä, luo mielikuvia ja tunnettuutta, tehostaa myyntiä ja tarjoaa jatkuvuutta. Vahva brändi erottuu edukseen ja näyttäytyy asiakkaalle selkeytenä ostaa. Vahvaa brändiä ei siis turhaan kutsuta yrityksen kasvun mahdollistajaksi.

Erinomainen esimerkki vahvan brändin positiivisesta vaikutuksesta on uuteen kukoistukseen noussut Kotipizza, jonka parin vuoden takainen ilme- ja brändiuudistus on saanut yrityksen myynnin jyrkkään noususuhdanteeseen. Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen avasi Kotipizzan kasvuun vaikuttaneita tekijöitä viimeviikkoisessa MTV Digitalist Media Forumissa, josta nappasin talteen tärkeimmät opit.

Joten here we go! Miten 30-vuotias Kotipizza on onnistunut luomaan nahkansa uudelleen?

Johto ymmärtää markkinointiviestinnän merkityksen.

Kotipizzan kasvun takana on merkittävä panostus markkinointiin. Tätä tuskin olisi tapahtunut, ellei yrityksen hallituksessa istuisi neljä markkinointitaustaista jäsentä. Tervanen painottikin, että markkinointiviestinnän merkitys tulee ymmärtää ylemmällä tasolla. Markkinointiviestinnällä on keskeinen rooli myynnin kasvattamisessa, sillä sen avulla voidaan saavuttaa kohderyhmät, vedota tunteisiin ja kertoa yrityksen tarinaa.

Olemassaolon tarkoitus on määritelty.

Kotipizzan missiona on ”tehdä maailmasta parempi paikka pizza kerrallaan”, joka toimii ohjenuorana kaikessa tekemisessä. Kaikki alkaa siis mission määrittelystä. Miksi yrityksesi on olemassa? Jotta yritys voisi kasvaa, yrityksen jokaisen työntekijän tulee tietää, mitä tehdään ja miksi. Vahva missio, jonka kaikki ymmärtävät, vapauttaa yritysten työntekijät viestimään brändin puolesta. Tervasen mukaan yritysten pitää pystyä vastaamaan kysymyksiin: mitä teemme, miten ja miksi? Kaksi ensimmäistä on usein helppoja vastattavia, mutta tietääkö yrityksesi, miksi se on olemassa?

Vahvan yrityskulttuurin syntymiseen on panostettu.

Kotipizza on panostanut vahvaan yrityskulttuuriin, jossa molemminpuolinen luottamus ja onnistumisista palkitseminen ovat isossa roolissa. Vahva yrityskulttuuri tukee brändiä, sillä työntekijät, jotka ovat sitoutuneet yritykseen, viestivät siitä avoimesti ja positiivisesti ja ilmentävät brändiä tavassaan työskennellä. Selkeä missio on yrityskulttuurin perusta ja siksi se tulee juurruttaa osaksi työyhteisöä. Yrityskulttuurin syntymisessä johdon esimerkki on avainasemassa.

Yritys viestii avoimesti ja yhdenmukaisesti.

Vahva brändi syntyy aidoista tarinoista. Siksi Kotipizza ei pidä tiukkaa linjaa viestinnästään, vaan antaa yrittäjilleen vapaat kädet somepresenssin rakentamiseen. Avoin viestintä on tärkeää myös konsernitasolla. Tervanen muistuttaa, että jos yritys ei viesti itsestään läpinäkyvästi, niin joku tekee sen varmasti yrityksen puolesta. Kiteytettynä: markkinointiviestinnän tulee olla tosiasioiden kertomista, eikä pelkkää kakun koristelua.

Vaikka Kotipizzan yrittäjillä onkin vapaat kädet viestinnän suhteen, Tervanen painottaa, että markkinoinnin, viestinnän ja sosiaalisen median tulee toimia saumattomasti yhteen. Lisäksi oma, ansaittu ja maksettu media tulee olla hyvässä harmonissa – aivan niin kuin hyvän pizzan ainesosatkin. Kotipizzalle oma media on tärkeä kanava luoda brändiin tarttumapintaa. Aidot tarinat koskettavat ja luovat tunnesiteitä. Myös toimitusjohtaja on mukana viestimässä avoimesti, niin somessa kuin blogin muodossa.

”Vahva brändi” ei siis ole pelkkää sanahelinää, vaan yrityksen kasvun mahdollistaja. Brändin rakennus alkaa ydinelementtien määrittelystä ja jatkuu jokapäiväisessä työssä. Ovatko seuraavat brändipyramidin elementit määritelty yrityksessäsi? Entä kuinka vahva arvioit brändisi olevan?

-Katja