Jo perinteeksi muodostunut Verkkoaseman Digibrunssi rantautui Lahteen tiistaina 23.5.2017, yhteistyössä Verkkoasema, Mainostoimisto MBE ja Leadfeeder. Kuulimme kaiken digimarkkinoinnin suunnittelusta ja mittaamisesta, sisältömarkkinoinnin tarpeellisuudesta sekä siitä, miten kerätä talteen parhaat liidit verkosta. Alta voit lukea päivän annin blogin muodossa tai katsoa videotaltioinnin brunssista täältä.

Digimarkkinoinnin suunnitteleminen ja mittaaminen


Digibrunssin aloitti Verkkoaseman toimitusjohtaja Tiina Räisänen aiheella Digimarkkinoinnin suunnitteleminen. Hän kertoi, miten digitaalinen maailma on muuttanut ihmisten käyttäytymistä radikaalisti. Nykypäivänä jopa 80 % ostoprosessista tapahtuu verkossa.

Verkkoon mennään aina tarve edellä; etsitään tietoa, vertaillaan tuotteita tai luetaan muiden mielipiteitä ja arvosteluja.  Googlen mukaan 72 % asiakkaista käyttää aikaa googlettamiseen ennen ostoprosessia.  Keskimääräinen vierailuaika yhdellä sivulla tulisi olla 3 minuuttia 20 sekuntia, jotta Google arvottaa sivun korkeammalle hakutuloksissa. Tämä tarkoittaa, että sisältöjen tulee olla niin mielenkiintoisia, että niiden parissa vietetään aikaa.

Kuluttajat käyttävät tänä päivänä valtavasti aikaa tiedon etsimiseen, joten on erityisen tärkeää huomioida jokainen kontakti. Sosiaalisen median kanavissa on helpompi kohdentaa kuin googlen, joten myös kanavavalinnalla on vaikutuksensa.

Digimarkkinoinnin TODO

  1. Start with why? Miksi asiakas ostaa teiltä? Ratkaisu ongelmaan -> helpotus asiakkaalle.
  2. Tee suunnitelma, työkalu: REAN. Tavoita, sitouta, aktivoi, palvele -> huomioi liiketoiminnan tavoitteet.
  3. Be yourself.
  4. Jälkihoito.

Hakukoneoptimoinnissa vaikuttaa oikeanlaisen sisällön lisäksi se, että tekniikka on kunnossa ja maine on huomioitu eli ohjataan mahdollisimman monesta lähteestä verkkosivuille.

Tässä hieman tarkemmin REAN-mallista:

 

Tiinalta kopin otti Riikka Pohjanen, digiasiantuntija Verkkoasemalta. Hän keskittyi digimarkkinoinnin mittaamiseen. Siihen, miten web-analytiikan avulla kaikki on mitattavissa ja miten sen myötä markkinointi tehostuu, asiakaspalvelu parantuu ja markkinointitoimenpiteisiin tulee lisää tarkkuutta. Mitä sitten voidaan mitata? Kävijävolyymeja, liikenteen lähteitä, avainsanoja, maksullisen mainonnan onnistumista, some-kattavuutta sekä yleistä kehitystä – melkein mitä vain, Riikka totesi. Mittarit kannattaa asettaa tavoitteiden mukaan.

Lisää Verkkoasemasta ja heidän palveluistaan oppaana digitaalisessa maailmassa löydät heidän nettisivuiltaan.

 

Sisältömarkkinointi


Mainostoimisto MBE:n Toimitusjohtaja Minttu Murtomäki kertoi meille sisältömarkkinoinnista; lähtökohdista, tavoitteista, suunnitelmallisuudesta, mutta myös mielikuvista ja heittäytymisestä. Hän ohjasi meitä lähtemään liikkeelle jostain, joka liippaa edes vähän suunnitelmallisuutta ja sitten vain toimimaan. Siitä on helppo lähteä kehittämään sisätömarkkinointia entistä tavoitteellisemmaksi.

Sisältömarkkinointi mahdollistaa strategian toteutumisen, sillä hyvä sisältö tekee myyntityötä puolestasi. Auta, mieti kanavat ja löydy, Minttu listasi. Ei myydä tuotteita, hintoja, alennuksia vaan syitä miksi asioita tehdään. Miksi teidän yritys on olemassa?

Sisältöjen suunnittelussa on oleellista miettiä kohderyhmä, johon halutaan tehdä vaikutus. Kohderyhmiä voi olla useita erilaisia, mieti mikä on tärkeää ja kiinnostavaa sisältöä kullekin kohderyhmälle ja toimi sen mukaan. Eri kanavia voidaan testailla ja ne kanavat kyllä löydetään, jotka konvertoivat parhaiten tavoitteisiisi. Huomioi myös, että eri kohderyhmille toimivat erilaiset sisältöformaatit.

Minttu bloggasi sopivasti aiheeseen liittyen, kurkkaa mitä asioita kiteytetysti olisi hyvä löytyä sisältömarkkinoinnin strategiasta.

Liidien kerääminen verkosta


Digibrunssin viimeinen puhuja oli Jesse Pärnänen, Business Development, Leadfeederiltä. Hän kertoi siitä, miten hyvien myyntiliidien hankinta ei ole helppoa. Kotisivuillasi käy paljon potentiaalisia asiakkaita, mutta 98% heistä ei jätä yhteystietojaan

Markkinoinnin haasteena nykypäivänä on, että dataa kerätään paljon, mutta sitä ei osata hyödyntää. On monia erilaisia kanavia, mutta teknologiat eivät juttele keskenään. 40 % Suomalaisista yrityksistä pitää liidien hyödyntämistä haasteena. Leadfeederin avulla pystyy tunnistamaan yrityksiä, jotka ovat olleet kiinnostuneita sinusta. Älä soittele sokkona, vaan selvitä asiakkaiden toimenpiteet ja kontaktoi personoidusti.

Lisää verkkoliiketoiminnasta ja web analytiikasta liidien kannalta löydät Leadfeederin nettisivuilta.

Mira Mämmi
Asiakkuuspäällikkö